Oktany

Blog nazywa się "oktany we krwi", ponieważ tak się mówi że osoba kochająca motoryzację ma je we krwi, lub że zamiast krwi w żyłach płynie benzyna. Ale co to są te oktany? Czym różni się benzyna 95 od 98??





Kojarzycie ten moment jak podjeżdżacie na popularną w Polsce stację a pan, który nalewa paliwo proponuje nam "może 98? Przejedziemy na niej więcej kilometrów." itp? Można więc stwierdzić że im więcej oktanów w paliwie ty jest ono lepsze przy jego spalaniu powstaje więcej energii dzięki czemu zużyjemy go mniej aby wykonać taką samą pracę. W takim razie te oktany to pewnie jakiś wysoko wydajny składnik.

Tym czasem okazuje się, że nie jest składnik a wskaźnik, i pełna jego nazwa to "liczba oktanowa".
Mówi nam ona o odporności paliwa na spalanie tzw. stukowe czyli nie kontrolowany samozapłon paliwa na wskutek ciśnienia, a nie iskry elektrycznej. I większa tym benzyna spala się w silniku bardziej kontrolowanie i nie dochodzi do nie bezpiecznych dla silnika samozapłonów.

Jeżeli kogoś interesuje to od strony chemicznej jak to dokładnie wygląda, w jaki sposób się ją wyznacza, odsyłam Tutaj 

Ja z chemii nigdy orłem nie byłem, i raczej już nie będę to podarowałem sobie chemiczne wypociny, i zajmę się tym na czym się znam trochę lepiej ;-)

Co więc lać do baku samochodu? To zależy już od silnika jaki posiadamy jeżeli jest to zwykły wolnossący benzyniak lub uturbiony ale nie zbytnio wysilony to 98 nie wiele nam zmieni nie liczył bym tu na wzrost osiągów czy też zmniejszenie spalania. Paliwa typu 98 czy więcej są przeznaczone do silników o wysokim stopniu sprężania, (wysilone jednostki wolnossące) bądź doładowane o dużej mocy. W niektórych przypadkach są one wręcz wymagane  przez producenta pojazdu. Nie jest to jednak spowodowane tym aby auto mogło osiągać swoją maksymalna moc, a tym aby zabezpieczyć motor przed zniszczeniem.

Czy tankując 98 przedłużymy żywotność jednostki napędowej?
Można wywnioskować że jeżeli wyższa LO mówi o większej odporności na destrukcyjne spalanie stukowe, silnik na takim paliwie będzie "żył" dłużej. W praktyce paliwa 95 wystarczają, w większości samochodów. Ponadto silniki posiadają tzw. czujnik spalania stukowego, który w momencie wykrycia samozapłonu da informację o tym do sterownika silnika, by ten go wyeliminował poprzez sterowanie zapłonem (opóźnienie, przyśpieszenie)   
 

Podsumujmy:
Są na rynku paliwa dające większą moc czy ekonomię ale nie zależy to od liczby oktanowej, a różnych innych składników które zawiera konkretne paliwo. Tankując 98 zamiast 95 nie wydłużymy żywotności naszego motoru. O ile więc producent pojazdu nie zalecił wyższej LO w paliwie, ani nie mamy silnika po tuning (tuning głowicy - zmniejszenie st. sprężania) śmiało tankujmy 95 a pieniądze, które przy tym zaoszczędzimy zainwestujmy w dobrej jakości olej i częste wymiany, ponieważ tym naprawdę zyskamy na żywotności.
      

Komentarze

Popularne posty